Keadaan Pendidikan Generasi Muda Muslim di Jerman
Ramai kanak-kanak Islam dan anak-anak muda, walaupun mereka sudah tinggal dalam generasi kedua atau ketiga di Jerman, mempunyai kesukaran dalam mengintegrasikan ke dalam masyarakat. Sejak kanak-kanak Islam wajib untuk ke sekolah, lebih banyak integrasi pendidikan sosial dapat diwujudkan dan dipermudahkan. Walau bagaimanapun, di sekolah sering muncul halangan kerana kekurangan kemahiran bahasa dan konflik budaya. Sejak tahun 1990, sekolah-sekolah dengan warga asing adalah sebanyak 50% dan lebih di beberapa kawasan di Jerman di mana ia semakin meningkat. Untuk merealisasikan pengetahuan penyertaan sosial bahasa memainkan sebagai pusat kecekapan peranan khas. Ia boleh dianggap untuk orang Islam yang dilahirkan di Jerman, bahawa mereka telah memperolehinya semasa mereka membesar di Jerman dengan pelbagai kemahiran bahasa yang mencukupi.
Walaupun statistik rasmi di Jerman mengenai penyertaan pendidikan pendatang tidak memuaskan kerana pertimbangan eksklusif kewarganegaraan seperti sebelum ini, sebagai pelajar kerakyatan dengan latar belakang pendatang dan berhijrah muda tidak diambil kira, kecenderungan konkrit boleh diketengahkan. Oleh itu, keadaan sekolah pendatang muda telah meningkat dengan ketara dalam tahun-tahun kebelakangan ini, walaupun berubah perbezaan antara Jerman muda dan pendatang muda sebagai stabil. Untuk memperoleh semakin ramai anak muda lagi dan menamatkan pendidikan mereka dengan pendidikan tinggi, hasilnya, bilangan pelajar asing telah meningkat lebih dan banyak lagi.
Data daripada Panel Sosio-Ekonomi Jerman (SOEP) sudah memegang untuk tahun 1980-an dan 1990-an trend, mengikut yang mana pendatang muda dan dengan itu orang-orang Turki muda diperkukuhkan menyertai program pendidikan yang lebih tinggi, selama ini. Oleh itu, peralihan dari sekolah rendah yang berpindah ke sekolah utama pada tahun-tahun 1985-1995 terus memihak kepada peralihan yang lebih kukuh ke sekolah menengah. Ganti 1985, 74.4% daripada kanak-kanak pendatang dari sekolah rendah ke sekolah menengah, terdapat pada tahun 1995 hanya 37.9% - yang sepadan dengan peningkatan dari orang-orang yang berpindah dari sekolah rendah ke sekolah menengah - perkadaran adalah 34 hingga 1995, meningkat 8%. Peningkatan perubahan itu ke sekolah tatabahasanya, bagaimanapun, adalah agak rendah dari masa ke masa: ketika dia pada tahun 1985 pada kadar 8.6% pada tahap paling rendah pada tahun 1990 meningkat kepada 16.3%, tetapi pergi kembali ke tahun 1995 lagi.Walaupun peningkatan jangka panjang itu untuk masa kini, kekal kelemahan sosial yang sangat serius dalam proses pendidikan formal pendatang muda berbanding dengan muda Jerman. Sebagai contoh, 43.8% daripada pendatang melawat sekolah utama dan hanya 13.9% sekolah tinggi. Daripada pelajar-pelajar Jerman melawat hanya 18.6% sekolah menengah dan 32.3% sekolah tinggi.
Walau bagaimanapun, jadi menunjukkan keputusan baru pada pengaruh status migrasi kadar peralihan dalam sektor pendidikan yang lebih tinggi, kuota pelajar daripada keluarga kelas pekerja di pendatang remaja adalah lebih tinggi daripada mereka yang tidak mempunyai latar belakang penghijrahan. Malah di sini, persekitaran adalah faktor penentu, bagaimanapun, adalah kadar peralihan pelajar yang layak dari bukan akademik imigran berpendidikan, yang sebahagian besar juga sambil belajar ini layak dari penghijrahan konteks Turki berasal lebih tinggi daripada mereka yang layak dari milieus bukan akademik Jerman. Dalam kumpulan ini banyak pra-ditapis, yang membentuk hanya sebahagian kecil daripada semua pelajar yang layak, keinginan untuk kerjaya akademik adalah terutamanya ketara.
Sekolah Tiga Agama di Jerman (Osnabruck)
Di Osnabruck ingin menanamkan toleransi beragama kepada muridnya. Mata pelajaran agama di sekolah ini meliputi tiga agama dunia, Kristian, Islam dan Yahudi. Justeru, para murid harus mempelajari bahasa Jerman, matematik, muzik dan sebagainya secara bersama. Namun, mereka harus dipisahkan semasa belajar subjek agama masing-masing.
Konsep sekolah tiga agama ini berasal dari situasi darurat. Dulu, sekolah Johannis ialah sekolah Katolik. Namun, beberapa tahun yang lalu, semakin sedikit murid Katolik yang mendaftarkan diri di sana. Berdasarkan hubungan baik dengan komuniti Muslim dan Yahudi, muncul idea untuk mendirikan sekolah tiga agama. Projek ini menjadi bahan perdebatan. Fraksi dewan sosial demokrat (SPD) dan Partai Hijau menolaknya dengan alasan, integrasi sudah terjadi di sekolah negeri, khususnya pada sekolah yang banyak memiliki murid keturunan migran.
Simbol agama berbeza di kelas
Kebiasaannya, hiasan yang digantung di dinding ruangan kelas sekolah Johannis hanyalah simbol salib. Namun kemudiannya, wujud simbol-simbol agama Islam juga ditemukan. Pada jam pelajaran agama pertama, simbol-simbol tersebut akan dijelaskan. Guru agama Islam Annett Abdel-Rahman mengenakan jilbab, sementara rekannya yang Yahudi memakai kippah.
Contoh Sekolah Lain :
Tahap Pendidikan
Tadika
Pendidikan dan integrasi mesti bermula seawal umur prasekolah. Atas sebab ini, banyak inisiatif dan institusi pendidikan telah ditubuhkan. Untuk melakukan ini secara optimum, mereka harus melaksanakan dan mengembangkan lagi guru-guru yang bekerja dengan Jerman dan Turki menggunakan bahasa ibunda. Di samping itu, kanak-kanak mengikut peringkat umur mereka, menawarkan pendidikan bahasa terapi pertuturan dan memberikan kanak-kanak prasekolah Inggeris.
Sekolah rendah dan menengah
Sekolah Elementary dan sekolah tinggi menyelaraskan pendidikan dan pengajaran mereka terhadap kurikulum dan peraturan negara di mana mereka berada.
Sekolah-sekolah mereka mempunyai kelengkapan yang terbaik di dalam setiap bilik darjah. Malah mereka diberi kemudahan bilik teknologi terkini dalam bilik komputer dan juga perpustakaan. Dan sekiranya terdapat pelajar yang kurang bernasib baik dalam pelajarannya terdapat juga tenaga pengajar yang sanggup dan telah dilatih untuk terus mengajar mereka secara tambahan. Justeru, elemen yang sangat penting dalam pendidikan adalah memastikan komunikasi yang berterusan antara sekolah, pelajar, para guru dan para ibubapa.
Hal ini demikian kerana, pendidikan adalah kunci penting untuk integrasi sosial, budaya dan ekonomi kanak-kanak dan anak-anak muda dengan latar belakang penghijrahan. Ia bergantung terutamanya kepada permulaan mengenai peluang pendidikan awal untuk meningkatkan penyertaan dan peluang. Adalah pra-syarat bagi pendidikan rendah yang berjaya yang kanak-kanak belajar bahasa Jerman usia pra-sekolah. Pendidikan umum mesti terus mempromosikan kemahiran bahasa dalam bahasa Jerman. Untuk tujuan ini, institusi-institusi itu mampu menyumbang sumbangan penting. Institusi pendidikan, khususnya sekolah-sekolah, boleh digambarkan sebagai tempat yang sangat baik untuk integrasi kepada misi pendidikan mereka, di mana, ia tergolong dalam memberikan nilai-nilai demokrasi, latar belakang budaya dan kepercayaan agama serta falsafah terbuka.
sumber: http://www.guelen-bewegung.de/p71/
sumber: http://www.guelen-bewegung.de/p71/
Antara jenis sekolah yang wujud:
- Sekolah Islam utama di Berlin - Persatuan Sokongan: Islam Kolleg
- Sekolah rendah agama di Munich (Jerman-Islam Sekolah)
- Sekolah Weekend Islam di Stuttgart
- Sains Islam Nuremberg
- Akademi Islam di Jerman , Berlin
- Akademi Islam Jerman
- Institut teologi dan bahasa Islam melatih imam di bandar Ried, jalankan oleh Pusat Aliran Ahmadiyyah Muslim Community
- Institut Pendidikan Antarabangsa dan Pengajaran
- Institut Pengajian Islam di Trebbus
- Pengajian Islam Inisiatif
- Institut Pendidikan Islam
- Sains dan Pendidikan Islam Institut di Hamburg
http://www.islamexperte.de/bildung/islambilddeutsch.htm
good job.. (Y)
ReplyDeleteTerima kasih :)
ReplyDelete